Efter 2 dage i Nieuwpoort, hvor vi naturligvis også skulle forbi en restaurant og have ”Moules-Frites”, var der afgang fra kl: 10.00, med kurs mod Cherbourg i Frankrig. Afgangen skulle planlægges i.f.t tidevandet, så vi kom ud af havnen i med strøm. Natsejladsen ved Rotterdam blev en udfordring. Her viste det sig, at erhvervstrafikken omkring Rotterdam bød os at skifte kurs, så vi på foranledning af de lokale havnemyndigheder, måtte søge længere ind mod kysten end planlagt. Det viste sig, at en længere række af containerskibe, der afventede tilladelse til at gå i havn i Rotterdam, lå på red og ”spærrede” vejen for os. Vi ankom til Cherbourg kl: 03.00 natten til den 6. juni. Indsejling i en ny og ukendt havn i buldermørke, er en adrenalinfremme øvelse. Men vi fik landet Bellamar på en ”ventekaj” og besætningen kunne gå til køjs efter en velfortjent ”ankomstøl”.
Cherbourg ligger i den del af Normandiet, som var centrum for de allieredes invasion i Nordfrankrig. I byen støder man på butiksfacader, som nærmest er antikvariske. Et vindue var dekoreret med massemobilisering dekretet fra 1939.
I den Engelske Kanal, er tidevandsforskelle et element der kræver stor opmærksomhed i sejladsplanlægningen. Vi tog bestik af ændringerne i tidevandet, så afgang fra Cherbourg skulle ske ved 04.00 tiden på natten, så vi også igen kunne få glæde af med strøm. Kursen blev sat mod Jersey i Kanaløerne, med én distance på godt 90 km eller 50 sømil.
Vi kunne ikke opdrive Jersey’s ”nationalflag”, så vi på behørig vis kunne flage med deres gæsteflag, som man hør og bør. Gode råd var dyre, så vi måtte klippe noget restlinned til og købe røde og gule tudser, så vi selv kunne producere et korrekt gæsteflag. En opgave Jesper løste til ug.
Det blev på mange måder en begivenhedsrig sejlads. Stærk vind, høje bølger, stærk strøm, skader på materiellet, men vi blev også belønnet, idet en større flok delfiner bød os velkommen til denne smukke ø, beboet af en venlig befolkning. Ved ankomst skulle man lige vænne sig til at køretøjerne kommer fra venstre, når gaderne skal krydses…
Jersey var en meget positiv oplevelse, såvel hvad angår natur og befolkning.
Her så vi nok de mest ekstreme forskelle i tidevandet. I løbet af seks timer står bådene på grunden, de steder hvor havnene ikke er forsynet med sluser, for seks timer senere at være flydende igen. Afgang fra St.Helier, Jerseys ”hovedstad”, skulle igen planlægges efter tidevandet, og afgang blev planlagt til kl:04.00, med kurs mod Brest stadig i Normandiet.
Stik modvind fra Jersey til Brest tvang os til at sejle for motor på hele distancen. I alt godt 280 Km eller 150 sømil. Vi ankom til Brest i strålende solskin om eftermiddagen de 11. juni. Brormand Lars, som skulle have været med fra start i København den 28. maj, var nu klar til at støde til besætningen, og ankom fra Brest lufthavn til Port du Moulins Blancs i går ved 19.00 tiden. Dermed blev besætningen fuldtallig, og alle er klar til at krydse Biscayen i morgen, mandag den 13. juni.